4-те най-добри витамини за здравето на очите

Най-добрите витамини за здравето на очите включват витамин А, витамин Ц, витамин Е и витамини от група Б. Витамин Ц може да помогне за предпазване от катаракта и да забави прогресията на свързаната с възрастта дегенерация на макулата (AMD). Недостигът на витамин А може да навреди на роговицата и ретината, което може да увреди зрението.

Очите се нуждаят от баланс на витамини, за да се поддържа най-доброто зрение, особено когато остареете. Ако не се приемат достатъчно от някои витамини като А и Б12, е вероятно да развиете очни заболявания, които могат да доведат до загуба на зрение и дори слепота.

В много случаи спазването на балансирана диета с много плодове и зеленчуци е достатъчно, за да поддържате очите си здрави. Но ако страдате от някои сериозни очни заболявания, може да се наложи да добавите и витаминни добавки.

Ето 4 от най-важните витамини, от които се нуждаете, за да поддържате зрението си остро.

  1. Витамин А

Всички сме чували, че морковите са полезни за очите. Това е отчасти защото имат високи нива на витамин А. Той е важен както за предната част на окото, наречена роговица, така и за задната част, наречена ретина. Когато липсва витамин А във вашата диета, това може да навреди на роговицата и ретината, причинявайки увреждане на зрението ви.

Това е така, защото витамин А помага за производството на пигменти, които позволяват на ретината ви да работи правилно. Когато нямате достатъчно витамин А, може да се появят проблеми със зрението при слабо осветление.

За щастие този тип загуба на зрение сравнително лесно може да се подобри, когато нивата на витамин А се нормализират. Това означава, че вероятно нямате нужда от огромен тласък на витамин А, стига да получавате препоръчителната дневна стойност, която е между 0,7 mg и 0,9 mg.

Ето някои храни, богати на витамин А: тиква, босилек, спанак, моркови, сладки картофи, грах, червени чушки, пъпеш, грейпфрут, праскови, мандарини, череши, домати, сушени кайсии, черен дроб, сьомга, скумрия, масло, яйца и др.

2. Витамини от група Б

Витамините от група Б - като Б6, Б12 и фолиевата киселина - могат да помогнат за подобряване на здравето на очите, като предотвратяват свързаната с възрастта дегенерация на макулата (AMD), състояние, при което ретината се влошава с течение на времето, причинявайки замъглено зрение. Това е така, защото витамините от група Б намаляват кръвните нива на хомоцистеин, киселина, която може да повлияе на артериите на ретината и е рисков фактор за ВМД.

Проучване от 2009 г. Е установило, че жените с дефицит на витамин Б12 са два пъти по-склонни да имат AMD, отколкото тези с нормални нива на Б12. Освен това жените, които са приемали 50 mg Б6, 1 mg Б12 и 2,5 mg фолатни добавки в продължение на две години, са били с между 35 и 40% по-малко склонни да развият AMD.

Дефицитът на витамини от група Б също може да доведе до проблеми със зрителния нерв, тъканта, отговорна за предаването на изображенията от окото към мозъка. При тежък дефицит може да се наблюдава намалено зрение или слепи петна.

Ето от къде можете да си набавите повече витамин Б: яйца, слънчогледови семена, хранителни дрожди, сьомга, пилешко месо, телешко месо, краве мляко, стриди, миди, нахут, соя, фасул, спанак, зеле, маруля, телешки черен дроб и др.

3. Витамин Ц

Катарактата, която се развива върху лещата на окото, е сред най-честите причини зрението ви да се влоши с напредването на възрастта.

"Витамините Ц и Е са мощни антиоксиданти, достатъчни количества от тях в организма са гарант за по-малък риск от развитие на катаракта". Антиоксидантите помагат да се предпазите от свободните радикали, които могат да причинят промени в лещата на окото ви, което нарушава зрението.

Проучвания показват, че получаването на най-малко 140 mg на ден витамин Ц (за справка препоръчителната стойност е от 60 до 90 mg на ден) може да помогне за предотвратяване на развитието на катаракта. Но бъдете внимателни, за да не получите твърде много, тъй като друго проучване от 2013 г. установява, че получаването на над 500 mg витамин Ц може действително да увеличи риска от катаракта за определени групи, като мъже, които са пушачи или затлъстели. Трето изследване от 2016 г. установява, че хората с по-висок прием на витамин Ц са по-малко склонни да страдат от AMD.

Добри източници на витамин Ц са: портокали, грейпфрути, мандарини, лимони, лайм, ягоди, гуава, киви, касис, папая, чушки, броколи, брюкселско зеле, кейл, домати, люти чушки, карфиол, ананас, манго и др.

4. Витамин Е

Витамин Е действа като антиоксидант в тялото ви и проучванията показват, че той може да Ви предпази от загуба на зрение в напреднала възраст.

Необходими са повече изследвания, но някои проучвания показват, че спазването на  диета, богата на витамин Е или приемането на добавки с витамин Е в дългосрочен план може да помогне за предотвратяване на катаракта и AMD. Проучване от 2005 г. установява, че хората, които приемат добавки с витамин Е, са по-малко склонни да развият потъмняване на очната леща в продължение на 5 години. Въпреки това, друго проучване от 2001 г. установява, че приемането на ежедневна добавка от 400 IU витамин няма ефект върху зрението.

Проучванията също така показват, че антиоксидантите във витамин Е могат да забавят прогресията на катаракта и експертите препоръчват да се вземат поне 100 IU, за да се постигне резултат.

Храни, богати на витамин Е, включват: бадеми, лешници, слънчогледови семки, сушени кайсии, спанак, кейл, листа от горчица, тиква, авокадо, киви, зехтин, кокосово масло, слънчогледово олио, червени чушки и др.

 

Получаването на достатъчно количество от тези важни витамини във вашата диета може да допринесе много за укрепване и защита на зрението ви. В повечето случаи най-вероятно няма да е необходимо да приемате допълнителни добавки, освен ако нямате недостиг на витамини. За повечето хора количеството на тези витамини, които получаваме от добре балансирана диета, е достатъчно. Но ако имате сериозно заболяване като AMD, Вашият лекар може да препоръча да използвате добавки. Тъй като обаче приемането на високи дози добавки може да причини здравословни проблеми в някои случаи, „хората не трябва да приемат тези високи дози витамини, освен ако не ги обсъдят със своя офталмолог“.

 

Тази статия е медицинско прегледана от Бенджамин Берт, доктор по медицина, офталмолог в Медицинския център MemorialCare Orange Coast в Калифорния.

 

Източник: insider.com